دیگچه مشهدی

اگر در جای جای ایران سفر کنید هر شهر و روستایی یه غذای مخصوص داره که تو شهر دیگه سرو نمیشه اما متاسفانه با گذشت زمان خیلی از غذاهای محلی کم رنگ تر شده و کمتر کسی شناختی از اون غذاها داره و یا طبخ اونا تو سایر شهرها مرسوم نیست یا با ضائقه همگان همخونی نداره.
دیگچه یک غذا یا دسر مشهدی است که بیشتر در مناسبت های مذهبی همچون در ماه‌های محرم و صفر  و رمضان پخته می‌شود  این غذا در بیشتر نقاط ایران گمنام بوده و عمدتا در استان خراسان و شهر مشهد مشهور است.اما طعم اون مطمئنا با ضائقه همه ی ایرانی ها همخونی داره در واقع مواد تشکیل دهنده اش خیلی شبیه مواد شله زرده با کمی تفاوت در نحوه ی پخت و سرو .
مواد اولیه:
بزنج: 2 پیمانه
شیر: یک و نیم لیتر
شکر: 4 پیمانه
گلاب: نصف پیمانه
کره: 30 گرم
زعفران: به مقدار لازم
پودر پسته برای تزیین: به مقدار لازم
پودر هل: 1 قاشق غذا خوری
طرز تهیه:
برنج را شسته و به مدت یک ساعت خیس کنید. برنج را بگذارید خوب بپزد. می توانید از برنج نیم دانه استفاده کنید‪.‬ وقتی آب برنج تبخیر شد شیر را کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا شیر به خورد برنج برود. حدودا 2 الی3 ساعت زمان می برد تا برنج همراه شیر بجوشد. به ترتیب شکر را اضافه کرده و هم بزنید و سپس هل را اضافه کنید باید آنقدر مواد بجوشد تا سفت شود. در آخر گلاب و بعد از چند دقیقه کره را اضافه کنید. اکنون دیگچه برای دم کردن آماده است. مایه نسبتا سفتی بدست می آید. وقتی دسر دیگچه به این مرحله رسید زعفران دم کرده را در گوشه ای از قابلمه بریزید و هم بزنید تا نیمی از آن زرد رنگ شود‪.‬ سپس دسر را به مدت یک ساعت با حرارت خیلی کم دم کنید.
بعد از دم کشیدن در قابلمه را برداشته بگذارید تا خوب خنک شود و بعد در دیس دسر را بر گردانید و با خلال پسته و زعفران برای سرو تزیین نمائید‪.‬
برای برگرداندن دسر، قابلمه پخت باید نچسب باشد. می توانید از قالب مخصوص دسر استفاده کنید. باید ته قالب را کمی با کره چرب کنید بعد از خنک شدن به راحتی از قابلمه و یا قالب جدا می شود.

خب دیگچه شما آماده است
امیدوارم این دسر کمتر شناخته شده رو درست کنید و به دوستانتون هم معرفی کنید و لذت ببرید

اگر این مطلب رو دوست داشتید با دیگران نیز به اشتراک بگذارید. متشکرم

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش